Proces rekrutacji dla kandydata i pracodawcy zaczyna się w nieco innym momencie. Z perspektywy pracownika za początek można uznać pierwszą myśl o chęci zmiany pracy, bądź pierwszą wysłaną aplikację. Ze strony firmy może to być moment pojawienia się wakatu.
Kiedy te 2 perspektywy się spotykają? Najprawdopodobniej w momencie, gdy CV trafi do firmy.
Zaczynając od podstaw – co oznacza ten skrót?
CV – Curriculum Vitae, życiorys zawodowy, historia człowieka w kontekście pracy i roli pracownika.
W praktyce jest to dokument, który tworzy osoba starająca się o zatrudnienie, a następnie dostarcza go do potencjalnego pracodawcy. Kiedyś dużo częściej korzystano z wersji papierowych, więc CV lądowało na biurku osoby decyzyjnej. Dziś zdecydowanie częściej występuje ono w formie elektronicznej i trafia do systemu rekrutacyjnego firmy.
Co powinno znajdować się w CV?
Najprościej rzecz ujmując – niezbędne informacje, które posłużą potencjalnemu pracodawcy w rozważeniu danej kandydatury na określone stanowisko. Nie mniej, nie więcej.
Standardowe informacje, które powinny się w CV znaleźć to:
- imię i nazwisko osoby aplikującej,
- kontakt (telefoniczny, mailowy),
- informacja o wykształceniu,
- opis doświadczenia zawodowego,
- uprawnienia/umiejętności niezbędne do wykonywania pracy na danym stanowisku,
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych.
W sekcji dotyczącej doświadczenia zawodowego powinna znaleźć się nazwa zajmowanego stanowiska i firmy, a także miesiąc i rok rozpoczęcia i zakończenia współpracy.
Co nie powinno znaleźć się w CV?
Dane, które nie są związane z charakterem wykonywanej pracy – informacje o:
- stanie cywilnym,
- dzieciach,
- dokładnym adresie zamieszkania,
- obywatelstwie,
- wyznawanej religii,
- poglądach politycznych.
Nie powinno się także naginać rzeczywistości – kłamstwa mają krótkie nogi.
Na co warto zwrócić uwagę tworząc CV?
Dokument powinien być przejrzysty i czytelny. Najlepiej unikać zbyt obszernych opisów – warto zwięźle opisać zakres obowiązków, używając słów kluczowych dla stanowiska. Dobrze sprawdza się wypisanie tych informacji od myślników lub punktorów – ułatwia to czytanie rekruterom. Czcionka powinna być czytelna, a kolory nie powinny męczyć osoby czytającej.
Umieszczanie zdjęcia – jest to temat dość kontrowersyjny, gdyż może ono wpłynąć na pojawienie się błędów poznawczych np. efekt aureoli lub efekt Golema. Decyzja o zaakceptowaniu/odrzuceniu kandydatury może zależeć od tego, czy pierwsze wrażenie o zdjęciu wywołało pozytywne czy negatywne emocje. Jeśli osoba aplikująca zdecyduje, że chce je zamieścić, wtedy warto zadbać o to, aby wyglądało ono schludnie i profesjonalnie.
Jeśli doświadczenie osoby aplikującej jest obszerne i różnorodne, dobrze jest stworzyć kilka wersji CV. Jeśli na doświadczenie kandydata składają się prace dorywcze z czasów studenckich (zlecenia), kilka lat pracy w sprzedaży i marketingu, a w międzyczasie kilka prac niezwiązanych z branżą – wtedy szukając zatrudnienia w sprzedaży, lepiej skupić się na doświadczeniu związanym tylko z tą branżą. Informacje o pierwszych pracach mogą być przydatne, gdy osoba aplikująca jest na początku swojej kariery zawodowej.
Nazwa pliku również jest istotna – najbezpieczniejszą opcją jest podpisanie go według schematu: imię i nazwisko_CV_nazwa firmy. Nazwa firmy na końcu może być pomocna, gdy ktoś intensywnie szuka nowego pracodawcy i aplikuje na wiele stanowisk – zmniejsza się szansa na pomyłkę i wysłanie niedopasowanego dokumentu. Jeśli osoba ma jedno uniwersalne CV najprościej jest nie dodawać na końcu nazwy firmy. Dokument najlepiej jest zapisać w formacie PDF.
Pisanie CV może być męczące, dlatego błędy ortograficzne i gramatyczne, a także literówki mogą się pojawić. Najlepszym sposobem na weryfikację jest poproszenie kogoś bliskiego/doświadczonego, aby sprawdził czy wszystko jest w porządku. Warto też dopytać czy łatwo się czyta informacje zawarte w dokumencie i czy brzmią one logicznie.
Co warto zamieścić w CV aplikując na stanowisko specjalistyczne?
Najczęściej na taki rodzaj stanowiska rekruterzy poszukują osób, które mają konkretne wykształcenie, umiejętności i uprawnienia. Istotne może być uwzględnienie informacji o poziomie znajomości języków obcych.
Czynne prawo jazdy kategorii B/C+E, uprawnienia do kierowania robotami, na wózki widłowe, UDT, SEP – to są informacje, które warto wpisać w CV. Aplikując na stanowiska związane ze sprzedażą warto uwzględnić informację o doświadczeniu w jakim rodzaju nawiązywania relacji z klientem ma się doświadczenie – B2B/B2C. Warto zamieścić informacje o posiadanych certyfikatach i ukończonych szkoleniach zwłaszcza, gdy jest to niezbędne do wykonywania danego zawodu lub mile widziane. Na wielu stanowiskach przydatna jest także znajomość pakietu MS Office, Teams, AutoCAD, a także innych programów.
Co powinno znaleźć się w CV osoby aspirującej na stanowisko kierownicze?
Warto wspomnieć o doświadczeniu w zarządzaniu zespołem, m.in. o ilości podwładnych. Niekiedy informacja o formie zarządzania także może okazać się istotna – czy był to zespół skupiony w jednym miejscu, a może pracownicy znajdowali się w różnych miejscach w kraju/za granicą. Dziś istotną umiejętnością jest także zarządzanie zespołem pracującym zdalnie lub hybrydowo.
Branża także może mieć duże znaczenie dla pracodawców, dlatego jest to informacja, która również powinna pojawić się w CV. Ciekawą informacją dla osób decyzyjnych może być także wspomnienie o odniesionych sukcesach zawodowych.
Pracodawcy przychylnym okiem patrzą na ukończenie studiów MBA, a także ukończenie szkoleń z zakresu kompetencji, które pomagają w skutecznym kierowaniu zespołem m.in. skutecznej komunikacji, przekazywania informacji zwrotnych, zarządzania konfliktem itp.
CV jest bardzo istotnym dokumentem, gdyż często to od niego zależą dalsze losy osoby poszukującej pracy. Warto więc poświęcić więcej czasu na zaprezentowanie kluczowych informacji dotyczących historii zatrudnienia i zdobytego doświadczenia, aby móc realizować swoje cele zawodowe u wymarzonego pracodawcy.
Joanna Lewkowicz – Konsultantka Experum HR